Velkommen til

BLOGGEN

10 tips for deg som er nervøs for å holde tale!

Nervøs for å holde tale? Se disse tipsene!

 

I en del situasjoner i livet vil det typisk være en forventning om at man skal holde tale. Kanskje er du  forlover, forelder, brud eller brudgom i et bryllup for eksempel. Sannsynligvis gruer du deg når du tenker på det, det gjør nemlig de aller fleste.

 

Husk at en bryllupsdag er en dag for feiring, med folk i god humør og som bare vil deg vel. Om du snubler i et ord, faller ut av det eller hva som helst gjør det ingen verdens ting, faktisk er du antagelig den eneste som legger merke til det eller husker det 5 sekunder senere. Helt sant!

Mark Twain sa en gang: Det er to type talere –  de som blir nervøse, og de som lyver. Du er med andre ord ikke alene! Det i seg selv er kanskje en mager trøst, men her kommer noen tips for hvordan du lettere kan takle nervøsiteten når du skal holde tale:

 

10 tips når du skal holde tale

 

  1. Godta at du er nervøs. Det er ikke noe feil med deg, selv erfarne foredragsholdere kjenner på en viss nervøsitet.
  2. Ikke forvent perfeksjon. Ingen andre forventer at du skal levere en perfekt tale, så da er det ingen grunn til at du skal forvente det av deg selv heller.
  3. Ikke be om om unnskyldning. Om du sier noe feil eller snubler i ett ord eller liknende, så ikke gjør et poeng ut av det. Si ordet eller setningen på nytt, og gå videre.
  4. Husk vann. Drikk vann før du skal holde tale, og fyll opp vannglasset ditt. Da har du muligheten til å ta deg en slurk om du merker du blir tørr i munnen, eller du rett og slett trenger en liten pause mens du mentalt forbereder deg på neste punkt.
  5. Forbered deg godt. Skriv talen på forhånd, og øv på å fremføre den høyt for deg selv mange ganger. Lat som om du snakker til et publikum – se opp fra notatene og snakk rolig og tydelig.
  6. Skriv om talen. Når du føler deg trygg på talen så skriv den om igjen men i stikkord- eller fraseform. Dette gjør det enklere å få et naturlig språk, og du vil ha mye mindre papir å holde styr på – med ark som potensielt kan ende opp i feil rekkefølge.
  7. Memorer de første 2-3 setningene. Se på den du primært skal tale til, smil (det har en beroligende effekt), og start med de første setningene. Det tar vanligvis et par minutter før adrenalinet fra nervøsiteten roer seg, så en god start vil hjelpe deg senere i talen din.
  8. Øv på å snakke rolig. Når man blir nervøs snakker man ofte raskere, noe som gjør at det er vanskeligere for tilhørerne og henge med, og man går fortere tom for pust (og blir enda mer nervøs). Spill gjerne inn talen din for deg selv med mobilen din, eventuelt film den. Da vil du bedre legge merke til tempoet du holder underveis.
  9. Legg inn pauser i talen. Pauser i talen lar publikum få med seg poengene dine og fordøye dem, du får tid til å titte på notatene dine for å se hva som er neste punkt i talen, samt til å trekke pusten dypt et par ganger (det virker beroligende). Legg gjerne inn små tegn til deg selv i notatene dine, for å minne deg på å ta pauser.
  10. Ikke få panikk om du mister tråden. Det tar mye lengre tid enn du tror før stillheten blir merkbart lang for de som hører på – se bare på stand-up komikerne og hvor lange pauser de tar i løpet av showene sine. Det er derfor ikke nødvendig med et “ehh, hvor var jeg” ,eller “oi, nå mistet jeg tråden her” – pust dypt, ta den tiden du trenger for å finne ut hva neste poeng var, og fortsett derfra. Ikke noe stress.

 

Mange er så nervøse at de unngår å tale i det hele og store, ja til og med ta ordet i møter. Det er synd, for det å være komfortabel med å snakke foran andre kan være nyttig i mange sammenhenger. Et bryllup med avslappede, feststemte mennesker er et perfekt sted å prøve seg på å snakke foran en forsamling. Neste gang våger du kanskje å holde en presentasjon i jobbsammenheng også?

Lykke til!

Få kontroll på nervøsiteten når du holder tale

ingen kommentarer
Menu